Ongeveer de lafste 'uitruil' die zich denken laat, Bron: ANP,
Niemöller haalt op zijn website ook
de rake woorden aan die
Wilders onlangs tot Samson sprak:
Uitgelekte woningmarktplannen
uit het paarse overleg van 27 oktober 2012
ten koste van de nederlandse samenleving
De strafbaarstelling van illegaliteit is van
de baan. PvdA-leider Samsom heeft bekendgemaakt dat
daarover afspraken zijn gemaakt met de VVD. In ruil voor de
toezegging van de VVD aan de PvdA wordt de fiscale arbeidskorting
verhoogd. Ook de gedogende partijen gaan ermee akkoord.
Strafbaarstelling van illegaliteit was
opgenomen in het regeerakkoord, maar binnen de PvdA stuitte
dat op veel verzet. Volgens Samsom was het “een steen op de
maag” van de PvdA.
Voor de verhoging van de arbeidskorting trekt de coalitie
500 miljoen euro uit. Volgens de coalitiepartijen profiteren
vooral de inkomens vanaf 40.000 tot 110.000 euro per jaar daarvan.
Zoals gebruikelijk krijgen pensioneerden
niets van het parlement.
nederlanders die betogen voor vrijheid in eigen vaderland
"De Haagse Schilderswijk wordt gegijzeld door radicalen.
Terwijl extreemrechts een linie van de Mobiele Eenheid
probeert te doorbreken om de geplande demonstratieroute
te kunnen bewandelen richt een tweede linie ordetroepen
van de politie zich op een onverwachte blokkade van
moslimradicalen.
De islamitische tegendemonstratie is na het gooien van
stenen en vuurwerk met veel machtsvertoon weggejaagd uit
een van de belangrijkste winkelstraten van de
Schilderswijk. De woedende menigte organiseerde eerder ISIS-demonstraties en wil van de wijk een eigen
’Islamitische Staat’ maken."
Bron: onderschrift foto Telegraaf van 11 augustus '14 en
bijbehorende artikelen.
Aanvullende toelichtingen vindt U in het
artikel van Joost Niemöller:
"Schilderswijk
is nu kennelijk officieel moslimbezit".
De nieuwe paarse coalitie van VVD en PvdA gaat met haar opgestelde woningmarktplannen het zogenaamde scheefwonen aanpakken. Woningbouwcorporaties mogen de huur voor mensen uit de middenlaag met een modaal en bovenmodaal inkomen extra verhogen. Dat zijn de partijen overeengekomen in hun regeerakkoord, melden bronnen rond de formatie. De huurverhoging wordt afhankelijk van het inkomen. Tot een huishoudinkomen van 33.000 euro zou de huur - bovenop de inflatie - met 1,5 procent verhoogd worden. Tussen de 33.000 en 43.000 euro zou dat 2,5 procent worden en boven de 43.000 euro zou de huur naast de inflatie zelfs met 6,5 procent omhoog gaan. De grens tot waar verhoogd mag worden, is de maximaal redelijke huurprijs die op jaarbasis voortaan 4,5 procent van de WOZ-waarde zou gaan bedragen. Die grens zou echter niet gaan gelden voor gezinnen ten getale van bijna een half miljoen met een huishoudinkomen van meer dan 43.000 euro. Bij hen zou de verhuurder met de huurverhogingen onbeperkt mogen doorgaan tot hun vertrek uit het betreffende huurhuis.
De regering Rutte II is op 5 november geïnstalleerd.
27 oktober en 5 november 2012
Ingelast
paars spoedberaad
over nivelleringsplannen
I
Noten:
1. De term "verhuurderheffing" komt voort uit het Rapport brede heroverwegingen nr. 4 Wonen van de Ambtelijke Werkgroep Brede Heroverwegingen Wonen (april 2010), waarin als bezuinigingsinstrument een generiek bedoelde bezitsbelasting wordt geïntroduceerd. Voor zoveel als mogelijk is, dient deze belasting in al haar gevolgen naar huurders en woningeigenaren toe eigendomsneutraal en maatschappelijk gelijkwaardig vormgegeven te worden; aldus de werkgroep.
2.
Men leze
Stichting Gelijke
Behandeling Volkshuisvesting en op Heemland onder
meer
Sociale discriminatie in de middenklasse en
Heemland 16,
Fiscale discriminatie van huurders.
3. Over
selectieve verontwaardiging en
ongelijke behandeling: "Rutte
zet fractie klem", reactie
van Gerard Groters in de Telegraaf, 18 april 2013.
De huursector wordt door de gevestigde politiek behandeld als volkomen ondergeschikt
en dienstig aan de
koopwoningmarkt. Daarbij wordt de koopsector bovendien veel en veel zwaarder
gesubsidieerd dan de huursector. De koopwoningmarkt wordt
dan ook doorlopend
politiek beschermd en gesteund
onder druk van politiek
invloedrijke lobby's van machtige belangenclubs.
De daarentegen blinde politieke opstelling jegens huurders is al
heel veel jaren hoogst zorgelijk.
De opstelling van paarse
kabinetten op de meeste beleidsterreinen is niet raar. De
politiek-bestuurlijke kaste (het vanouds verankerde driezuilenstelsel
van links tot rechts met inbegrip van een zuil van christelijke partijen) heeft
lak aan de
maatschappelijke middenlaag
en wil deze het liefst zoveel mogelijk verdeeld houden om haar
partijdige belangen en institutionele macht te bestendigen.
Voorbeelden zijn er te over:
De middenklasse wordt nu hard getroffen
door slappe voorstellen op het gebied van de woningmarkt als geheel. Eenzijdig
wordt wel de huurmarkt hard aangepakt. Huurders met gewone
middeninkomens worden door hoge huurprijzen verjaagd naar
onbetaalbare koopwoningen, maar op de
nog steeds veel te dure
koopmarkt zelf
is het pappen en
nat houden op wens van de VVD en de bouwwereld. Tegen alle adviezen van deskundigen in blijft de
hypotheekrenteaftrek (HRA), die hoofdzakelijk de bovenlaag met hoge
inkomens
ten goede komt en zeer bevoordeelt, toch gehandhaafd.
Nivelleren is een feest voor links en rechts
Ook de wens van de PvdA om tot een grote
nivellering
te komen, aanvankelijk vooral middels
het opleggen van
inkomensafhankelijke zorgpremies, waarbij lage
inkomens meestal een wel heel geringe premie zouden gaan betalen,
kon grotendeels verhaald
worden op
diezelfde middengroepen. Op een
bizarre en onbillijke wijze middels
selectieve
zorglasten
(premies, bijdragen zvw en betalingen van eigen risico) zou het
nivelleren op dit terrein nog verder doorgevoerd zijn dan met het huidige stelsel van zorgtoeslagen
reeds het geval is, maar zonder dat de zorgkosten zelf drastisch ingetoomd worden en het begrotingstekort vermindert.
Overigens wordt de nivellering nu middels belastingverschuivingen
ten nadele van de middengroepen toch binnengehaald voor de PvdA.
De politieke kaste speelt al tientallen jaren achtereen poppenkast voor ons volk met haar partijpolitieke
schijngevechten tussen links en rechts, alsof er geen andere keuzes
zouden zijn.
Particratie
(b),
een staatsbestel van partijen zonder wezenlijke soevereiniteit van het volk,
vervangt democratie. Nieuwe groeperingen worden vaak meteen verdacht gemaakt als
extreem (q). De media spelen in dit spel volop mee, verbonden als ze
zijn met politiek, bedrijfsleven en gevestigde orde. De afgelopen verkiezingen van 12 september 2012,
versimpeld tot een wedstrijdje om het winnen van de meeste stemmen tussen twee gladde
praatjesmakers op links en rechts, spreken voor zich.
En
niettegenstaande het volk wars geworden is van de onkunde en
wandaden van gezag en bestuur, blijft het erin trappen.
Het laat zich ook in de middenmoot groepsgewijs
tegen elkaar opzetten
en in hapklare
linkse en rechtse brokken
(d)
opdelen tot gerief van de politiek-bestuurlijke kaste.
9 november 2012
Let op:
Alle overheidsmaatregelen die de koop-, huur-, bouw- en grondprijsstijgingen bevorderen en opstuwen zullen ongedaan en afgeschaft dienen te worden zodat teruggekeerd kan worden naar een voor alle burgers betaalbaar en bereikbaar woningbouwstelsel met normale prijsstellingen en zonder subsidiëringen. De politiek dient zich afzijdig te houden van handhaving, bescherming en bevordering van het eigenwoningbezit en de opgebouwde vermogenswaarde ervan. Die waarde zou evenals vroeger in box 3 te belasten zijn, gelijk spaargeld en aandelen. De invloed van politiek gestuurd regeringsbeleid op de woningmarkt heeft in het voorbije tijdvak van 2008 tot 2013 al laten zien hoe milde onthouding van maatregelen al leidt tot daling van prijzen bij koop en forse inmenging tot stijging van prijzen bij huur. Politiek is derhalve ook een normalisering van de woningmarkt bij een andersgericht beleid zeer wel mogelijk.
Zie ook de dringende raad van Jaap van Duijn " Schaf de hypotheekrenteaftrek af", dewelke hij afgaf bij zijn bezoek aan de tijdelijke commissie Huizenprijzen. Zie ook het bericht van 31 mei 2013 bij Z24: "Hypotheekrenteaftrek kan direct worden afgeschaft". Zeer kortzichtig is de rare kletskoek die sommige parlementariërs uitkramen over de woningmarkt zoals Tony van Dijck (PVV) nog op 20 mei 2014 flikte: het doet smeken om hun vertrek.
Lees tevens het pas verschenen artikel van
Barbara Baarsma: "Ook
de arbeidsmarkt lijdt ernstig onder de hypotheekrenteaftrek.Wat we nu doen is doormodderen".
En beluister haar college: "Hoe
hebben de hoge heren in Den Haag onze huizenmarkt kapot gemaakt".
De in het regeerakkoord aanvankelijk voorgestelde verlaging van de
arbeidskorting - ten gerieve van de nivelleringswens van
de PvdA bij hogere inkomensgroepen, maar ook
vanwege een alsdan fiscaal meer gelijke behandeling van gepensioneerden - is begin april
2014 onder druk van dezelfde socialistische PvdA uitgeruild om de
strafbaarstelling van illegaal verblijf
ongedaan te
krijgen. Het zijn typische staaltjes van paars handjeklap tussen links en rechts.
b. Particratie, omschrijving en kenmerking van het begrip in Wikipedia. Het begrip is indertijd gemunt door prof. J.W. Oerlemans met zijn artikel "De éénpartij-staat Nederland" in de NRC van 14 februari 1990.
q. Parlementair vertegenwoordigde partijen die als echte middenpartijen of centrumpartijen het voor de brede middenlaag van ons volk hebben willen opnemen en met haar rekening hielden, waren de vroegere Boerenpartij, DS'70, Centrumpartij en CD. Daarna leek het de LPF te worden en tegenwoordig in sommige opzichten de PVV. De PVV stelt echter op het gebied van de woningmarkt ondanks gewekte verwachtingen nogal teleur, zeker naar huurders toe en wegens haar taboe op het afschaffen van de voor veelverdieners en bovenlaag in stand gehouden hypotheekrenteaftrek (HRA). Hierdoor wordt er voor ruim 15 miljard euro aan woonsubsidiëringen ongemoeid gelaten wat anders ingezet kan worden voor algemene lastenverlichtingen. Duidelijk is dat paarse regeringscoalities geen enkele waarborg in zich dragen voor een evenwichtige behartiging van de belangen van middengroepen. Hoe dan ook wordt door de bestuurlijke kaste ongeacht politieke kleur zelden acht geslagen op de zorgen van het brede maatschappelijke midden.
d. De politieke uiteenrijting en verbrokkeling van de middenklasse is een algemeen europees proces geworden. Onder meer uiteengezet in "Hoe bovenlaag en onderlaag in Duitsland de werkende bevolking leegzuigen" en in het Heemland Archief: Heemland 17, Democratische dictatuur, Heemland 22, Het einde van paars en Heemland 27, Solidariteit op de tocht.
Politieke kaste haat hechte middenlaag
In de politiek is men nu weer bezig om de bestedingsverschillen te versterken door sommige groepen uit de middenlaag zoals gezinnen met jonge kinderen en bezitters van een eigen woning zoveel mogelijk te begunstigen en ouderen, gepensioneerden en huurders juist veel koopkracht af te pakken. Dit gebeurt bij het nieuwe zorgstelsel en het nieuwe huurstelsel middels een herverdeling van welvaart die ongekend van omvang en scherpte is en de al zeer ongunstige belastingherziening van 2001 in ernst evenaart.
Een voorbeeld uit de praktijk is de gepensioneerde met een bruto inkomen van rond de € 30.000,- die op z'n enkelvoudige AOW van € 636,69 een 'inkomensafhankelijke bijdrage' voor de zorgverzekeringswet (Zvw) van € 42,01 (6,5 %) moet afdragen zodat hij - na een geringe inkomensvergoeding van € 9,66 (dat is dus wel eventjes een gulle € 1,06 meer dan vorig jaar!) - netto € 604,34 betaald krijgt van de SVB, en over z'n aanvullende pensioen van ongeveer € 21.000,- aan Zvw-bijdrage rond € 932,- (4,4 %) betaalt, zodat hij zich gesteld ziet voor een inkomensafhankelijke bijdrage voor zijn ziekteverzekering van rond € 1.466,- (4,9 % van zijn bruto inkomen !); let wel dat dit komt bovenop z'n nominale premie voor de zorgverzekeringspolis. Dat wil zeggen dat er eigenlijk een extra verhoging van de belastingheffing in de eerste en tweede belastingschijf is bijgekomen van gemiddeld per schijf 4,9 % voor mensen zonder de vergoeding van een werkgever of uitkeringsinstantie voor de Zvw ! Natuurlijk is dit kabinet wel zo wijs geweest deze Zvw-bijdrage formeel buiten de inkomstenbelasting te houden en geen ziektekosten- of zorgheffing, of zorgbelasting te noemen; over volksverlakkerij gesproken. Van enige koopkrachtcompensatie voor deze nieuwe heffing is echter nauwelijks sprake, tenzij men in aanmerking komt voor een zorgtoeslag. Eigenlijk is sprake van een forse verhoging van de tarieven van de eerste twee belastingschijven voor kleine zelfstandigen en ouderen. Maar volgens de regering Balkenende II/III is deze inkomensachteruitgang "niet onbedoeld'' geweest en dus in haar visie gerechtvaardigd. Deze extra financiële heffing is weggemoffeld gebracht, maar is wel volledig uitgevoerd. En dan mopperen de ministers nog over het onbegrip van de burgers voor het zo noodzakelijk geachte kabinetsbeleid !
Hetzelfde laken een pak is het bij het nieuwe huurstelsel waarbij huurders in de geliberaliseerde en te liberaliseren 'vrije' huursector opgescheept worden met forse huurverhogingen ver boven het inflatieniveau, ongeacht hun inkomenssituatie die de afgelopen jaren nauwelijks of niet de inflatie heeft bijgehouden. Bovendien zal de betaalbaarheidsheffing die de regering volgens het voorstel IBH (Interimwet Betaalbaarheidsheffing Huurwoningen) oplegt aan verhuurders om deze te laten bijdragen aan de verhoging van de huursubsidies voor de laagste inkomens (tegenwoordig huurtoeslagen genoemd), volop verhaald mogen worden op dezelfde reeds jarenlang zwaar uitgemolken huurders door middel van weer extra huurverhogingen. Is men èn huurder èn oudere met een middeninkomen, dan is de inkomensachteruitgang helemaal buitensporig groot. Voor hen is het "na het zuur nog meer zuur". Bij de woorden van de premier dat de economie aantrekt en de koopkracht stijgt, denken ze gek te worden. En het vreemde is dat de politieke kaste van links tot rechts zich volstrekt ongevoelig toont voor de noden van deze ernstig benadeelde groepen uit de middenlaag van ons volk.
Van de rechtse VVD, CDA en D66 hoeft niets verwacht te worden. Ze koesteren allereerst de gegoede burgerij, welvarende middenstanders, zakenlieden en bovenlaag ondermeer middels de onbeperkte fiscale aftrek van hun hypotheekrente. Maar ook op links, de PvdA en andere, hoeft niet gerekend te worden zoals gebleken is bij de recente debatten rond het rampzalige huurplan van minister Dekker waarbij PvdA en CDA slechts aandacht hadden voor de huurders uit de laagste inkomensgroepen, bij de gestrande formatiebesprekingen tussen CDA en PvdA van begin 2003 waarbij deze partijen het bestonden in hun toenmalige kabinetsplan een huurbelasting te willen invoeren voor mensen die geen huursubsidie ontvingen en daarom zouden 'scheefwonen', en bij de eerdere grote belastingherziening van 2001 van Wouter Bos, Willem Vermeend en Gerrit Zalm met invoering van groene belastingheffingen (ecotax) en het begunstigen van eigenwoningbezitters door het fiscaal ontzien van het bezit van de eigenwoning door deze onder te brengen in box 1 met tal van tariefsverlagingen en faciliteiten zoals de hypotheekrenteaftrek en de belastingvrijdom van de afbetaalde eigen woning ('Wet Hillen' sinds 1 januari 2005), maar zonder enige gelijkwaardige tegemoetkoming aan huurders in de 'vrije huursector'.Links hangt tegenwoordig volop de liberalistische leer aan, uitgezonderd de SP, maar beschermt wel met steun van rechts de onderlaag middels toeslagen en kortingen. Allebei zijn ze immers uiterst beducht voor de wassende allochtone populaties. De PvdA-voorstellen van Wouter Bos - voorzover reeds enigszins bekend - behelzen een behoefte- en inkomensafhankelijk systeem van woontoeslagen, fiscalisering van de volksverzekeringen zoals de AOW en afschaffing van de huidige vrijwaring van AOW-premieheffing voor gepensioneerden. Deze voorstellen betekenen zo een verdere aanslag op de toch al wankele positie der middeninkomens. Naar nu berekend is, gaan gepensioneerden met een bruto inkomen van rond de € 30.000,- dik 14 tot 17 % aan koopkracht verliezen !, en dat wordt 'minder meer' genoemd door de PvdA. Het is een moedwillige linkse inkomenspolitiek van nivellering en verarming tegenover ouderen, indruisend tegen staand pensioenbeleid (met franchise-korting bij de pensioenopbouw) en fiscale wet- en regelgeving. Ze hadden ooit gedacht hierop te kunnen vertrouwen om na hun pensionering, welke vaak al gepaard gaat met financiële achteruitgang, toch gepast hun leven voort te zetten. Om pensioengaten straks te voorkomen zou fiscalisering van de AOW (met gelijktrekking van de belastingtarieven) hoe dan ook gepaard dienen te gaan met een sterke verlaging van de franchise en kan ze redelijkerwijs slechts geleidelijk ingevoerd worden.
Een pensioen (inclusief AOW) van 70 % van het eindloon is thans bij de meeste pensioenfondsen het maximaal haalbare en vereist dan ook vrijstelling van AOW-premieheffing om niet fors achteruit te gaan. Zij worden 'rijke ouderen' gevonden in socialistische kring. Dit is ronduit belachelijk mede gezien de nieuwe zorgheffing en de huidige torenhoge woonlasten, die velen van hen die geen afbetaalde eigen woning bezitten, ook al afdragen, net zo goed als jongere gezinnen. Beneden de ongeveer € 18.000,- , later onder massieve druk bijgesteld naar € 23.000,-, mag men van de PvdA z'n hand gaan ophouden voor een inkomensafhankelijke ouderenkorting.
In het algemeen worden verschillende groepen in de middenmoot echt zwaar belaagd. Of het nu gaat om huren, zorg of pensioen, steeds komen de lasten voornamelijk bij deze middengroepen terecht. De steun aan de onderklasse wordt uitgebreid door het laatste beetje aan nog aanwezige onderlinge solidariteit, dat ook wederkerig bedoeld was voor de overige - meest middelbare - inkomensgroepen, af te breken.
Bij het wijzigen van het arbeidsmarktbeleid naar soepel ontslag en verhogen van de pensioenleeftijd wordt totaal voorbijgegaan aan de natuurlijke werkelijkheid van het tanen van veerkracht, gezondheid en vaardigheden bij het vorderen van de leeftijd. Langer mogen doorwerken is slechts aan weinigen gegund. Is men als oudere werkloos geraakt en zonder geschikt netwerk, dan wordt de kans op nieuw passend werk zeer gering. Een regering van PvdA met CDA of VVD is met al dit soort voorstellen gemakkelijk te vormen omdat voor geen van al deze partijen de belangen van hun gegoede kiezers en bestuurlijke elite zelf geschaad worden; kijk maar naar het verleden. Ze bijten elkaar allerminst. Het politieke systeem van verdeling van het volk door middel van de politieke schijntegenstelling tussen links en rechts waar de bestuurlijke kaste met haar banenmachinerie voor partijleden heel wel bij vaart, blijft zodoende aangenaam stabiel.
Bij wat zich tot op heden aan politieke nieuwlichters heeft aangediend, is ook geen aandacht en begrip te bespeuren voor de welvaartsachteruitgang van deze middengroepen van ons volk. Het algemene, nationale belang, anders dan van het grote bedrijfsleven, is geen richtsnoer meer. Het is allemaal (neo)liberalisme en bevorderen van vrij verkeer en marktwerking wat de klok slaat. En men laat zich in gijzeling houden door de sociale, financiële en andere eisen die de afgedwongen integratie stelt, ingegeven door de buitengewone grote angst voor het allochtonendom dat hoe dan ook op z'n wenken bediend en tegemoet gekomen wordt.
Lode van Boonen en Mart Giesen, 21 en 28 april 2006, kleine wijzigingen aangebracht op 20 jun2009